Kärlek på Marstrandsön

Nedan har vi samlat all information som vi kan komma på inför er planering av ert bröllop i Marstrand och en checklista. Har vi missat något får ni gärna skicka oss ett mejl. Att säga JA till varandra och dela kärleken i vänners och familjs närvaro är något alldeles speciellt. Vi vet att det er en av de viktigaste dagarna i ert liv tillsammans och början på en gemensam framtid.

Marstrand är som en vacker sagostad där mäktiga Carlstens Fästning vakar över samhället. Den bilfria ön ger en perfekt inramning för ert bröllop. Att Marstrandsön är förknippad med kunglig glans och en populär bröllopsdestination gör inte inramningen sämre. Ön, västerhavet och den vackra staden är magisk och förtrollande.

Helt enkelt perfekt när ni skall säga JA till varandra, året om.

Om Hotell Villa Maritime på Marstrandsön
Med den bästa utsikten över hamnen, endast 35 min från Göteborg ligger vårt hotell. Runt omkring oss vilar den lilla pittoreska staden och den bohuslänska skärgården. I denna historiska idyll möts människor året runt från när och fjärran för att njuta, fira, säga JA och uppleva Bohuslän.

Hotell Villa Maritime ligger mitt på kajen med bästa läge på Marstrandsön. Vi har 70 fina lägenheter i klassisk marin stil, i form av studios, lägenheter med ett och två separata sovrum. Alla lägenheter har ett fullt utrustat kök med vardagsrum, de flesta med balkong och utsikt över hamnen, eller utsikt över mäktiga Carlstens Fästning. Vi har en uppvärmd utomhus pool när sommaren kommer, bastu och gym som är öppet året om. Vi har även en utmärkt, nyrenoverad Restaurang Storm på kajen med havsutsikt och plats till max 150 personer inomhus. När vädret är fint öppnar vi våra underbara uteservering.

Söker du ett hotell strax utanför Göteborg, en plats där du kan njuta av vacker och stimulerande miljö som inramning för ert bröllop är du varmt välkommen till vår fina ö!

Under Bra att veta hittar du all fakta som är bra att veta om Hotell Villa Maritime.

På tallriken och i glasen

Menyn & bröllopsmiddagen skräddarsyr vi såklart i samråd med er. Våra bröllopskoordinatorer Lotta K & Lotta S har stor vana och erfarenhet. De är med och guidar er hela vägen fram gällande hela bröllopsplaneringen, samt till utsökt mat & dryck. Vi kan hjälpa till att ordna eller sammankoppla er med det mesta. Kyrka, hår, smink, transport, utsikt och aktiviteter. Tillsammans ser vi till att ert bröllop blir perfekt.

Standard menyförslag & paket Bröllop 2018

Detta är vårt standardpaket för bröllop 2018. Nedan kan ni se vilka tillägg ni kan välja. Har ni egna önskemål gällande dukning, mat , dryck prissätts detta enligt avtal med vår bröllopskoordinator. Nedan paket är baserat på minimum 30 betalande gäster.

  • En bröllopskoordinator  som planerar med er genom hela bröllopet, 3 besök ingår inklusive visning.
  • Festlokal tom 02.00
  • Dukad lokal inklusive standard bordsdekoration
  • Brudskål, Mousserande, tilltugg se nedan
  • Serveringspersonal
  • 3-rätters bröllopsmiddag
  • Vinpaket 3 glas vin / öl, avec & kaffe
  • Bröllopstårta
  • Bröllopsvit 1 natt på hotellet
  • I paketet ingår även alla kostnader för personal, städning samt lokalhyra

Valfria tillval:

  • Brunch dag två: 295 kr/person rekommenderas
  • Del i dubbelrum på hotellet från Fr 595 kr/person
  • DJ på kvällen från 6 000 kr
  • Alla priser inkluderar moms
  • Bordskort är vi glada om ni tar med er av praktiska skäl

Dukning

I vår lokal får det plats 150 personer. Vi dukar med vita linnedukar och servetter, kuvert samt standard blomdekorationer.  Önskar du egen dukning och blommor står du själv för kostnaden för detta.

Brudskål & tilltugg

Till brudskålen som man samlas till innan middagen dricker man oftast champagne eller mousserande vin. I paketet ovan ingår en brudskål med mousserande vin typ Prossecco. Champagne enligt avtal. Det finns lite olika tilltuggsalternativ till brudskålen. Jordnötter, salta pinnar ingår.

Valfria tillval:

  • Färsk frukt typ jordgubbar
  • Snittar av olika slag
  • Västerbottenpaj med rökt lax
  • Cheddarboll med färska örter
  • Lufttorkad skinka med fikon på crustini

MATEN

Bröllopsmiddag enligt förslag nedan ingår i paketpriset.
Ni får väldigt gärna komma med egna önskemål vad gäller förslag på mat & dryck. Vi lämnar då ett förslag samt pris på era önskemål. När bokning avgiften är betalt är ni välkommen och provsmaka er meny (gäller endast 2 personer)

VINET

Vinet som ingår är vårt mycket bra vin men detta kan ni uppgradera enligt önskemål. Till maten brukar man räkna med 1 glas till förrätten och 2 glas till varmrätten. Det går ungefär 4,5 glas på en flaska. Till efterrätten brukar man räkna med 4 cl. dessertvin.

VINFÖRSLAG

Sinclair Estate Shiraz Cabernet Sauvignon  295 kr
(Medelstark fruktig smak av vinbär, körsbär, plommon, peppar och ek)

Reserve De La Condamine  345 kr
(Ungdomlig, bärig smak med inslag av fat, blåbär, hallon, örter och lakrits.)

Torre Del Falasco Valpolicella Rispasso  455 kr
(Medelfylligt, smak av mörk frukt, choklad, mandel, fat och örter. Rik fruktighet, varm lång ihållande eftersmak.)

En vanlig fråga som vi brukar få är om man får ta med sig egen dryck. Svaret på denna fråga är nej. Detta beror på att vi måsta följa lagen om serveringstillstånd.

TÅRTAN

Vår bröllopstårta kommer från berömda Bergs Konditori på Marstrandsön. Det är en standard bröllopstårta med er egen text, namn & datum etc. Dekor  utöver ovan tillkommer enligt offert. Önskar ni beställa bröllopstårta själva går det bra.

KAFFE / TE

Ingår i paketet ovan

NATTAMAT

Som nattamat kan vi erbjuda buffé med wienerkorv, bröd, ketchup och senap till ett pris av 99 kr /person eller enligt önskemål mot tillägg.

PERSONAL & LOKAL

Vi har serveringstillstånd till kl. 02.00. Lokalen tar vi självklart inte betalt för. Vi reserverar oss för eventuella prisjusteringar.

Menyförslag

Festmeny

  • Förrätt
    Carpaccio på svensk ryggbiff med friterad schalottenlök, picklad rödlök, cocktailtomat, riven parmesan, tryffelcrème & ruccola
  • Löjromstoast på Väner- eller Kalixlöjrom, smörstekt toast, crème fraiche, picklad rödlök, dill & citron

Varmrätt

  • Torskrygg med potatispurée. Säsongens grönsaker vända i dill, med Maritimes hummersås smaksatt med löjrom & riven pepparrot.
  • Ryggbiff med potatiskaka. Med en lökpurée, haricot verts, sockerärtor samt en rödvinssky smaksatt med timjan

Dessert

  • Dessert inkl kaffe ingår
  • Crème brulée eller 3 st tryfflar

Allergiker? Vid tveksamheter, fråga personalen om innehållsdeklaration.

LOGI & VALFRIA TILLÄGG

  • Brunch utsökt dag två: 295 kr /person
  • Del i dubbelrum på hotellet från Fr 595 kr /person
  • Enkel rum, 3 & 4 bädds lägenhet pris på förfrågan
  • DJ på kvällen från Fr 6 000 kr

Alla priser inkluderar moms.
Tillgång till rummen från kl. 14.00 och utcheckning senast kl. 11.00 på avresedagen.
Hotellet kan ej garantera tidig incheckning för era gäster.

Bastu, gym & pool
Era gäster är varmt välkomna att nyttja kostnadsfritt

LOKALHYRA

Ingår i vår fina restaurang. Tillgång enligt avtal

MARSTRAND KYRKA
Torsby pastorat  Torsby 170
44273 Kärna 0303-206840
http://facebook.com/torsbypastorat

CARLSTENS FÄSTNING
Fästningens egna kyrka,
+46 (0) 303-611 67
info@carlsten.se

VIKSELFÖRÄTTARE
Putte Hedin
tel +46 (0) 730-66 70 80
E-post: putte@lassemajaguidning.se

Övrigt

  • Bruduppsåttning ink. sminkning. från pris 3 750 kr
  • Endast bruduppsättning, från pris 2 750 kr
  • Endast brudsminkning, från pris  1 045 kr
  • Uppsättnlng tärnor. från pris  950 kr
  • Sminkning. tärnor. från pris  645 kr
  • Vita stolsöverdrag  50 kr / st
  • Dekorationstyg till tak, 3 längder  1000 kr
  • Ljud- och ljusanläggning 4000 kr

VI REKOMMENDERAR

DETALJER SOM VI TILLHANDAHÅLLER MOT OFFERT

  • Röd matta på bryggan till brudparet
  • RIB-båt tur i skärgården
  • Guidad visning på fästningen
  • Båt -tur innan/efter vigseln för brudparet med båten
  • ”Spårvagnen”
  • Att ni bokar middag hos oss med närmsta familjen dagen innan bröllopet. Ett härligt sätt att umgås innan bröllopsdagen.
  • Att ni bokar frisör och make-up som kommer till er på hotellet.
  • Att ni väljer plats för vigsel i god tid. Varför inte på Marstrands kyrka, Carlstens Fästning, Pater Noster, på en utsiktsplats Plats och vigselförrättare ordnar ni själva.
  • Att ni anländer med båt till bryggan utanför festvåningen.
  • Kanske bokar ni en enskild lokal och passar samtidigt på att öppna bröllopspresenterna.

BETALNINGSVILLKOR

En preliminär bokning görs vid första stadiet och hålls maximalt under 4 veckor tid, beroende på när ni kontaktar oss. Efter 4 veckor  önskas besked om bekräftelse av bokning.

När bokningen bekräftas ska en boknings-avgift på 10 OOOkr betalas omgående som sedan dras av på slutnotan på bröllopsdagen.

En  månader innan bröllopsdagen meddelas definitivt antal gäster och 100% av värdet på bokat arrangemang betalas. Resterande summa betalas vid avresa med betalkort.

Alla priser är angivna inklusive moms.

Bröllopsbokningar bekräftats alltid skriftligen för båda parters skull.

AVBOKNINGSREGLER

Får vi in andra förfrågningar under den preliminära bokningstiden kan hotellet kräva ett beslut från gästen om den önskar behålla lokalen eller inte inom 7 dagar.

Vid avbokning som görs före förskottsbetalningen på 100%, tillfaller bokningsavgiften på 10 000 kr Hotell Villa Maritime.

Avbokning som görs senast 8 veckor innan ankomst debiteras 25 % av beställningens totala värde. Avbokning som görs senare debiteras 100% av beställningens värde.

Enstaka avbokningar kan ske utan debitering 14 dagar innan ankomst.

CHECKLSTA / TIMELINE

En bra planering är A och Ö för en lyckad bröllopsdag.

18 månader kvar

  • Läs igenom planeringsguiden för att få en översikt.
  • Gör en preliminär bröllopsbudget.
  • Öppna ett bröllopskonto.
  • Bestäm tema: borgerligt eller kyrkbröllop.
  • Se över önskad vigselplats.
  • Bestäm ungefärligt antal gäster.
  • Hitta en lokal som rymmer era gäster.
  • Köp in pärmar och mappar där ni kan samla era ideér och tankar som rör bröllopet.
  • Bestäm datum för vigseln.
  • Preliminär boka kyrka, vigselförrättare, boende och festlokal.
  • Ha möte med eventuell bröllopskoordinator.

12 månader kvar

  • Utse tärna och marskalk.
  • Utse värdpar och toastmaster, dela ut uppgifter till dessa.
  • Fastställ vigseldatum och boka vigsellokal.
  • Specificera gästlistan.
  • Boka fotograf – tänk på att se över olika alternativ så att ni får det som passar just er bäst.
  • Boka festlokalen.
  • Boka eventuell bröllopskoordinator.
  • Boka vigselförrättare.
  • Sök inspiration till tema, kläder, smycken, vigsel ringar och bröllopsresan.
  • Kontakta de människor som ska vara inblandade i bröllopet,  t ex bestman, tärna, brudnäbb, toastmaster, musiker.

9 månader kvar

  • Bestäm temat för festen.
  • Planera mottagningen/middagen.
  • Boka hotell för bröllopsnatten.
  • Boka frisör till brud och brudgum. Eventuellt tärna/marskalk.
  • Boka makeup-artist.
  • Börja se ut vilken bröllopsklänning och de tillbehören du vill ha. brudgummens kläder.
  • Boka musiken till både vigsel och fest.
  • Börja skissa på inbjudningskorten och övrig dekoration.
  • Skicka ut inbjudningarna. Senast veckor före bröllopet. Sätt osa. 1-2 månad innan bröllopet.
  • Ta kontakt med en blomsterhandel för beställning av brudbuketten och eventuella blomsterdekorationer.
  • Bestäm var ni ska tillbringa bröllopsnatten.

6 månader kvar

  • Boka transporten.
  • Köp eller hyr brudklänningen, köp underkläder och skor.
  • Köp eller hyr kläder till brudgummen.
  • Köp vigselringar.
  • Välj tårta och konditor.
  • Välj ut meny och vinerna till festen.
  • Boka bröllopsresa.
  • Se ut tärnornas klänningar om ni står för dessa.
  • Bestäm färgtema för trycksaker, blommor etc.
  • Om ni ska göra egna inbjudningskort, börja inhandla detta eller köp färdiga.

3 månader kvar

  • Skriv önskelista, utse en kontaktperson som har hand om frågor.
  • Eventuella övernattningar för gästerna. Denna information kan skrivas på ett separat papper i inbjudan.
  • Välj blommor till brudbukett, corsage och blomsterdekorationer.
  • Beställ blanketter från Skatteverket. (Ansökan och försäkran hinders prövning samt anmälan om byte av efternamn.)
  • Skicka in hindersprövningen till Skatteverket.
  • Prata med bandet/DJ och lämna önskemål.
  • Skriv äktenskapsförord om ni önskar.
  • Öva på bröllopsvalsen.
  • Träffa vigselförrättaren och gå igenom vigselakten.
  • Dubbelkolla att passen är giltiga till och med smekmånaden.
  • Boka transporter för gästerna om det behövs.
  • Om du vill ha långa vackra naglar så boka tid för detta.

2 månader kvar

  • Boka in konsultation med frisören och makeup-artisten.
  • Gör er bordsplacering – tips på detta är att rita upp så som ni önskar ställa borden under middagen och använd små post it lappar med namn på, för att lätt kunna flytta runt och ändra. Detta kommer ändra sig pga sjukdom och återbud.
  • Provsmaka menyn.
  • Träffa fotografen och bestäm detaljer. Va inte rädd för att ha egna idéer.
  • Skriv körschema för dagen. Gå igenom med toastmaster, tärna, marskalk och värdpar.
  • Tryck upp/skriv ut vigselprogram.
  • Tryck upp/skriv ut festprogram.
  • Beställ bröllopstårta.
  • Bestäm vem som hjälper till med städningen dagen efter i lokalen.

1 månad kvar

  • Börja gå in skorna, gå lite varje dag så du inte får skoskav på den stora dagen.
  • Lämna in förlovningsringarna för putsning.
  • Påminn gästerna om tal.
  • Gör sista ansiktsbehandlingen.
  • Dubbelkolla alla bokningar så att det stämmer.
  • Ha en slutlig provning av brudklänningen och se till att brudgummens kläder är i sin ordning.
  • Stäm av med catering, festarrangören eller köket om slutligt antal gäster.
  • Hämta ut vigselringarna.
  • Köp bordsdekorationer.
  • Köp morgongåva.
  • Köp present till de som har medhjälpare som marskalk och tärna.
  • Köp en gästbok.
  • Skriv packlista till smekmånaden, ordna med det praktiska såsom valuta, resecheckar och dyl.
  • Gör upp stora skisser av bordsplaceringen och sätt upp i festlokalen – så att gästerna enkelt vet vart de ska sitta.
  • Kontakta lokaltidningen för en ev. annons.
  • Skriv en lista över sådant som behöver göras dagen innan bröllopet.

1 vecka kvar

  • Gå igenom körschemat med alla inblandade.
  • Generalrepetition med vigselförrättaren/prästen. Ge denne godkänd hindersprövning. Skriv ev. egna löften.
  • Bekräfta slutligt antal gäster till lokalen.
  • Meddela restaurangen ev. allergiker
  • Gör i ordning en akutväska med sax, plåster och annat som man kan tänkas behöva.
  • Hämta ut vigselringarna som ni lämnat in för putsning.
  • Packa inför bröllopsnatten och bröllopsresan.
  • Dubbelkolla när lokalen ska vara utrymd dagen efter.

Dagen före bröllopet

  • Lämna in bröllopsklänningen med tillbehören till frisören om du behöver hjälp med påklädnaden.
  • Dekorera kyrkan och lokalen.
  • Stäm av med de som ska hämta ex. tårta och blommor.
  • Plocka ögonbrynen om det behövs.
  • Slappna av genom ett bad eller en lugn kväll med vänner.
  • Gå och lägg er i god tid!

Den stora dagen

  • Ät en ordentlig frukost, tänk på att dricka mycket vatten under dagen.
  • Åk till frisören.
  • Glöm inte ringarna.
  • Säg ja.
  • Njut av er dag och ha roligt!

Här nedan har vi försökt att sammanställa lite mer matnyttigt om bröllop och bröllopsplanering

Sedan den 1 maj 2009 är äktenskapet könsneutralt. Tidigare kunde samkönade par endast registrera partnerskap. Vigslar i Sverige är inte giltiga utan två vittnen som är över 18 år. Enligt svensk lag ska den som viger ha vigselrätt. Om ni tillhör något religiöst samfund som inte har vigselrättstillstånd, måste ni också viga er borgerligt för att äktenskapet ska gälla juridiskt.

Hindersprövning
Hindersprövningen görs för att visa att det inte finns några hinder för ett par att gifta sig. (Till exempel att någon är bunden i annat äktenskap, eller att det råder för nära släktskap mellan kontrahenterna.) Tidigare hade lysning i kyrkorna samma syfte, men numera vänder man sig till skattemyndighetens folkbokföringsavdelning. På en blankett försäkrar man att det inte finns något hinder att ingå äktenskap. Skattemyndigheten kontrollerar i sitt register och utfärdar sedan ett intyg. Detta lämnas av det berörda paret till vigselförrättaren. Hindersprövningen får vara utfärdad max fyra månader innan vigseln. Vigselförrättaren fyller i intyget efter vigseln och skickar det sedan till Skatteverket. Därefter registreras vigseln i folkbokföringen.
Lagen säger att båda parter måste vara över 18 år, om man inte fått ett särskilt tillstånd från Länsstyrelsen.
Hindersprövning i de nordiska länderna gäller också inför svensk vigselförrättare. Utomlands kan hindersprövning göras vid svensk ambassad eller vid svenskt konsulat.
Utländsk medborgare som avser att vigas i Sverige måste få sin hindersprövning gjord i sitt hemland enligt landets lag, annars riskerar man att vigseln där räknas som ogiltig. Hemlandets ambassad i Sverige ska kunna ge uppgifter om hur man går tillväga. Den utländske medborgare som bott i Sverige minst två år, kan dock få prövning i Sverige. Folkbokföringskontoren kan ge utförligare uppgifter.

Fortfarande kan man få informationen om sitt förestående äktenskap kungjort i kyrkan, men inte som tidigare tre gånger utan en, men i båda parternas församlingar. Den som vill kan fortfarande arrangera lysningsmottagning. Praktiskt om man inte vill ha presentöppning under bröllopsdagen.

Bröllopsplanering

Tänk noga igenom hur ni vill ha ert bröllop och vilka förutsättningar som finns. Stort med många gäster, ett mindre med bara familj och närmaste vänner. Det är viktigt att man själv fattat beslutet innan omgivningen börjar “tycka till”.

Ett traditionellt bröllop med släkt och många gäster – med mat och tal – är det man ofta ser framför sig när bröllop kommer på tal. Men man behöver långtifrån känna sig bunden vid det. Vänner i första hand och en rolig fest kan vara en variant medan det för andra räcker med en alldeles egen ceremoni, ensamma eller i kretsen av de allra närmaste.

Det behövs inget stort sällskap för att genomföra en kyrkvigsel. Två vittnen räcker, och det kan vara organisten och kyrkvaktmästaren om man så önskar. Ett alternativ om man inte känner sig hemma i de religiösa bröllopsritualerna, är en borgerlig vigsel. Det kan också vara ett alternativ när man kommer från skilda religioner eller kulturer. Annars kan man, med bakgrund i skilda regioner, naturligtvis välja att vigas på båda kontrahenternas sätt.

Att tänka på inför bröllopsinbjudan:

Save the date; be alla gäster att reservera er bröllopsdag i sina kalendrar redan när ni bokat vigseldatum. Ni kan meddela dem att en mer formell inbjudan kommer att komma i ett senare skede.
Vill ni ha med barn eller inte? Om ni önskar att de små ska stanna hemma är det ingen som bör höja på ögonbrynen för det. Var bara tydlig redan från början med att ni önskar en fest för endast vuxna.
Tänk på att om ni tar ut en kuvertavgift för bröllopsfesten så bör ni inte samtidigt önska er bröllopspresenter av era gäster.
I den formella bröllopsinbjudan bör ni ha med information såsom tid, datum, plats, vad ni kommer att bjuda på, klädsel, sista svarsdatum, brudparets namn samt kontaktuppgifter till värdarna.

Kostnader

Vem betalar bröllopet? Förr i tiden ansågs det vara brudens föräldrar som skulle stå för kalaset (de fick ju en person mindre att försörja i hushållet).

Idag är detta inte längre en regel. Man kan dela – kanske mellan brudparet och den av föräldrarna som har det bäst ställt, eller mellan alla tre parter. Har brudparet bäst ekonomiskt ställt kan det kännas naturligt att de själva står för kostnaderna.
Gör en enkel kalkyl på kostnaderna för att se var ni hamnar.

Det här är faktorer ni bör ha med:

  • Ringar
  • Inbjudningskort och tackkort – inköp av färdiga eller med eget tryck. Porto.
  • Eventuellt upptryckta program för vigseln.
  • Solosång/musik i kyrkan om man väljer det.
  • Kostnaden för att vigas på annan ort (där ingen av parterna är skriven).
  • Brudens utrustning, köpt eller hyrd, klänning, skor, slöja, ev hyra av krona, brudbukett.
  • Frisör och smink.
  • Brudgummens utrustning – frack, skjorta, rosett, skor.
  • Fotografering
  • Transport från kyrkan till festlokal, kanske med särskilt inhyrt fordon.
  • Själva festen: Mat, dryck, festlokal, eventuell musik och möjligen transporter.
  • Kanske bröllopssvit för brudparet?

Klädsel

Brudparet kan ha frack och lång klänning, men för den skull behöver gästerna inte vara lika högtidligt klädda. Vad som gäller står angivet på inbjudningskortet.

Brudparets klädsel kan variera, allt från kort brudklänning eller kanske en dräkt för henne, och kostym eller jackett för brudgummen. Den utstyrseln är rekommenderad vid ett förmiddagsbröllop. Inget hindrar dock att man väljer andra, kanske enklare kläder, men då ska också gästerna vara medvetna om det och ha samma möjlighet.

Långklänning och frack för brudparet är fortfarande det mest brukliga vid kyrkbröllop. Bruden kan ha slöja, fäst vid krona eller ett blomsterarrangemang i håret. Om bruden väljer att ha handskar, ska handskens vänstra ringfinger sprättas upp så att ringen kan träs på fingret.

Brudgummen har frackskjorta, vit väst och vit rosett (fluga) till sin mundering. Militär uniform är också högtidsdräkt och numera kan brudgummen också bära smoking, något som tidigare var helt otänkbart. Brudgummen bär gärna en till brudbuketten matchande blomma på slaget eller i knapphålet.

Gästernas klädsel
Gästernas klädsel står angiven på inbjudningskortet. Om det inte står något alls är det att tyda som högtidsklädsel, alltså frack. Men eftersom man oftast skriver ut klädseln, måste man tillåta sig att höra efter om det är frack som avses när inget står angivet.

Kavaj
betyder egentligen kostym. Den kan vara mörk med svarta strumpor och skor, men på sommaren också ljus. Numera kan man också bära en snygg kombination med kavaj och udda byxor, skjorta och slips.

Kvinnors klädsel, om det står kavaj på inbjudan, kan vara klänning, dräkt med kjol eller byxa, allt av lagom festligt snitt och material.

Det kan också stå: “Kavaj eller kostym “på inbjudningskortet och då kan man som kvinna ha elegantare kläder om man vill, t o m lång aftonklänning går bra.

Smoking

Är av tradition inget bröllopsplagg, men numera förekommer det att man sätter “smoking” som klädsel i inbjudan och då är det smoking som gäller. Smoking finns i flera färger, men i det här sammanhanget förväntas man ha svart eller blå med svarta skor och dito strumpor.

Damernas “smoking” är aftonklänning, lång eller kort, enligt etiketten det förra om det är dans men kort om det är middag utan dans.

Frack
Står det så på inbjudningskortet är det detta som gäller för herrarna. Vit frackskjorta, vit väst och vit rosett /fluga (inte svart, som är yrkesklädsel inom restaurangbranschen). Svarta skor och strumpor.

Motsvarande högtidsklädsel för kvinnor är lång aftonklänning. Har man axellös klänning eller en som är utan ärm kan man ha långa handskar. I högtidsdress får man gärna glittra och vara utsmyckad – i håret, runt armar och halsen.

Står det högtidsdräkt eller frack på inbjudan är det också tillåtet att använda folkdräkt, både för män och kvinnor. Detsamma gäller uniform.

Jackett
Är en mindre vanlig klädsel för gästerna på ett bröllop, åtminstone i Sverige, men om det förekommer så innebär det en rock med avrundade skört framtill. Den kan vara svart eller grå till grå/svartrandiga byxor. Vit skjorta, svart eller grå slips eller frackskjorta med halsduk hör till. Hög, grå hatt fullkomnar utstyrseln.

För kvinnor gäller elegant och sober klädsel i form av dräkt eller cocktailklänning. Hatt och handskar är vanliga tillbehör.

Kvinnliga gäster klär sig av tradition inte i vitt på bröllop (för att inte konkurrera med bruden) och man klär sig inte heller i sorgens färg, svart. Däremot är det inget som hindrar att färgerna kombineras i mönster.

Uppvaktningens klädsel
Tärnor och marskalkar har kläder efter samma högtidsgrad som brudparet. Bruden kan ha flera tärnor och brudgummen flera marskalkar, men det vanligaste i dag är en tärna och en marskalk. Brudnäbbar, barn som deltar i brudföljet och går före brudparet in i kyrkan, är finklädda och gärna i likartad utstyrsel.

Placering i kyrkan

Av gammal tradition tar brudens anhöriga plats till vänster om mittgången i kyrkan medan brudgummens sitter på höger sida. Bänkarna längst fram brukar reserveras för de närmaste släktingarna. Men – om den ena parten har liten släkt eller få som har möjlighet att delta försöker man, kanske med kyrkvärdens hjälp, att fördela gästerna jämt på båda sidor.

Om någon av brudparets föräldrar är skilda ska de ändå placeras i kyrkan som om de fortfarande var gifta och då på de främre bänkarna. Det är i sin egenskap av föräldrar de är där. Om det finns nya livspartners kan man resonera sig fram till hur man vill ordna den fortsatta placeringen utifrån det.

Inmarsch

Så snart ingångsmusiken börjar spelas går prästen fram till altaret och då börjar också brudföljets intåg – brudgummen till höger och bruden till vänster (tvärtom mot seden – men efter vigseln när brudparet vänt sig för uttåget, blir placeringen den “rätta”).

Brudparets uppvaktning kan bestå av marskalkar, tärnor och brudnäbbar.

Om man har fler marskalkar och tärnor i brudföljet går de efter brudparet in i kyrkan, marskalkarna till höger bakom brudgummen och tärnorna till vänster bakom bruden. Om man har en marskalk – eller som man numera också säger; “bestman”, kan han vänta framme vid altaret. Tärnorna kan antingen gå bakom brudparet, eller om det är en tärna, finnas till reds för sin uppgift i första bänk på vänster sida om mittgången. Man kan också låta marskalk och tärna vänta på brudparet på var sin sida om altaret.

Ibland brukas också den anglikanska seden då budens far “ger bort” sin dotter. Då väntar brudgummen framme vid altaret, medan tärnorna och marskalkarna i stället följer bruden och hennes far fram till altaret där bruden överlämnas till den blivande maken. Fadern tar sedan sin plats i främre vänster bänk.

Vigselakten

Efter ingångsmusik och psalmsång följer prästens inledningsord och en förklaring av äktenskapets gudomliga syfte.

Därefter läser prästen eller någon av brudparets vänner, en bibeltext. Församlingen reser sig sedan för att bevittna brudparets löften till varandra.

Om det är brudgummens “bestman” som ansvarat för ringen/ringarna överlämnar han dem nu till brudgummen som i sin tur lämnar den/dem till prästen. Prästen vänder sig mot altaret och ber en bön.

Nu överlämnar bruden sin bukett till tärna eller brudnäbb eller någon som stiger fram från främre bänkarna. Brudparet håller gemensamt i ringen/ringarna medan de i tur och ordning avger sina löften genom att upprepa prästens ord.

Församlingen sätter sig ned medan brudparet står kvar vända mot altaret. Det är tillfälle till eventuell musik eller solosång och därefter en förbön, framförd av prästen eller någon vän till brudparet. Under förbönen knäfaller brudparet vid altaret och blir kvar på knä också under bön och välsignelsen. När de rest sig upp får bruden tillbaka sin bukett från uppvaktningen.

Ett vigseltal och en psalm brukar avsluta akten då prästen också brukar överlämna vigselbeviset.

Solosång

Har man solosång eller musik är ett av tillfällena just före uttåget (de tidigare är före första psalmen, efter att prästen tillkännagivit ingångna äktenskapet och efter sista psalmen). Om solot framförs på slutet kan de nygifta vända sig mot varandra och därefter vänta sig helt mot församlingen.

Uttåg

När utgångsmarschen spelas tågar brudföljet ut med brudparet i täten. Bruden går nu på brudgummens högra sida. Ute på kyrktrappan väntar sedan brudparet in sina gäster för att ta emot gratulationer och välgångsönskningar, innan man far vidare för att fira tilldragelsen.

Borgerlig vigsel

Den vanligaste platsen för borgerlig vigsel är Rådhuset eller Stadshuset. Vid en borgerlig vigsel vigs ni av en vigselförrättare. Länsstyrelsen kan ge mer information om hur ni går tillväga.

Bröllopsfest

Det är alltid skönt att utse en värd eller “toastmaster”, som vi gärna säger idag. Ordet betyder rakt översatt egentligen “skålarnas mästare” och egentligen är det precis det han ska se till – att alla tillfällen till en skål blir presenterade, och det kan vara allt från telegram till anmälda talare. Den som vill hålla tal under middagen anmäler sig till toastmastern, som gör upp en lista över talarna och deras förhållande till brudparet. Det gäller att se till att talen hålls vid rätt tillfälle – inte precis i en varmkänslig huvudrätt eller under en glassdessert med smältrisk. Ett tips: skriv gärna ut toastmasterns namn och telefon redan i inbjudan så vet gästerna vart de ska anmäla sitt tal.

Är man många gäster underlättar det med en placeringsskiss som sätts upp i anslutning till matsalen.

Brudparet har varandra till bordet, hon till höger om brudgummen. Närmast brudens sitter brudens far och bredvid honom brudgummens mor. Om vigselförrättaren är med på middagen och är man så sitter han sedan bredvid brudgummens mor.

I omvänd ordning blir det på andra sidan, bredvid brudgummen, brudens mor och hon har brudgummens far till bordet. Om vigselförrättaren är kvinna kommer hennes placering härnäst.

Förlovade och nyförälskade brukar man inte skilja på vid bordsplacering, medan man gör så med gifta och sambor. Bröllopets tärnor och marskalkar brukar ha varandra till bordet.

Talen

Den som förväntas hålla tal är först brudens far. Han hälsar välkomna och utbringar en välkomstskål. Om det är brudparet själva som står för kalaset kan brudens far hälsa välkommen Brudens far återkommer sedan för att hålla tal till brudparet och då talar han i först hand till dottern, men välkomnar också sin nyblivne svärson. Välgångsönskan och ett leve.

Brudgummens far förväntas tala därnäst. Talar till brudparet och önskar välgång.

Vem som ska hålla tacktalet för maten beror på omständigheterna. Är det brudparet själva som är värdar tackar brudens far, som ju haft värdinnan/bruden till bordet. Är det brudens föräldrar som är värdar är det brudgummens far som står för tacktalet.

Tal ordningen är sedan att familj och nära vänner går före mer avlägsna släktingar. Det är också brukligt att marskalken håller “Talet till kvinnan” och att tärnornas talan förs av någon som håller “Talet till mannen”.

En variant på talet är att enskilt eller unisont tillsammans med övriga gäster, framföra en för kvällen särskilt diktad sångtext. En bra lösning om man känner sig osäker, men ändå vill framföra några hjärtans ord.

Lycka till på din stora dag!